Hälsosamt liv på kontoret – är det möjligt?

I detta inlägg tänkte vi prata om något viktigt, nämligen ”företagshälsa”.

kontor och träning

Det är oerhört många av oss som har stillasittande jobb idag och det gör att det är lätt att man blir lite förslappad under arbetstid. Efter att vi arbetat klart är det däremot vanligt att vi tar hand om oss på ett bra sätt både vad gäller träningen och kosten, men under dagarna på jobbet så kan det bli både en onyttig lunch, fika och alldeles för mycket sittande framför datorn. Vad ska man då göra för att fixa det? Finns det snabba och bra lösningar, eller är det omständligt och jobbigt? Svaret på den frågan är enkel – det är enkelt och bra och det går snabbt att fixa!

Beroende av vart man jobbar så finns det mer eller mindre intresse från arbetsgivaren att ta hand om sina anställda och såklart är det också på det viset att det finns mer eller mindre pengar att lägga på de anställdas välmående. På större företag så är det ofta så att man har en bra arbetsmiljö och erbjuds både bra mat och träning, yoga etc. på plats, men jobbar man på mindre företag så kan det bli svårare att få till det.

Om man pendlar till och från jobbet så är det på det viset att det försvinner mycket dyrbar tid som går åt att bara sitta i en bil, på en buss, ett tåg eller liknande och hade man bott närmare jobbet så hade man kunnat använda denna tid för träning. Det blir alltså orättvist på så sätt då de som bor i närheten av sina jobb också kan få mer tid över, så tänk på det när du väljer jobb!

Nedanför är två grymma träningsscheman man kan göra på jobbet. Tänk på din långsiktiga hälsa och följ dem nu!

www.dh.se/traningsschema-for-stillasittande-kontorsnissar/

www.suntarbetsliv.se/forskning/fysisk-arbetsmiljo/farligt-att-sitta-still-pa-jobbet-res-dig-och-gor-nagot-varje-halvtimme/

Snabba och enkla tips för att sätta igång kroppen

Vi rivstartar bloggen med lite snabba och effektiva tips!

Man behöver inte göra några större förändringar på jobbet för att kroppen ska bli glad, utan det räcker med att ta sig ut på en liten promenad på lunchen, cykla till jobbet om man kan, ta trapporna istället för hissen och se alltid till att ta dig en extra sväng när tillfälle ges. Parkera din bil långt bort från entrén, promenera till mataffären istället för att ta bilen, var med barnen och lek istället för att bara sitta stilla och iaktta dem med mera, med mera.

När du väl har fått upp ögonen för hur smidigt man kan ändra sitt beteendemönster när det kommer till att röra på sig så kommer du att tänka att det är underligt att du inte gjort dessa förändringar tidigare, det kan jag lova dig!

Kanske känner du igen dig och tycker precis som jag? Är det så att du har möjligheter att röra på dig under dagen men struntar i det av lathet så är det kanske dags nu att göra en förändring? Ju mer du rör sig i vardagen, desto mer kommer din kropp att tacka dig!

promenera mera

Gymträning och kosttillskott

Att träna på gym är inte bara för stora bodybuilders. Det är faktiskt väldigt hälsosamt för hjärta, lungor, hjärna med mera.

Att dessutom ta ett kosttillskott kommer maximera din tid på gymmet! Vi kan rekommendera Aldrig Vila BCAA vilket är just ett BCAA kosttillskott som främjar muskeltillväxt.

Med ett kosttillskott blir du även mer ”taggad” då du investerat pengar i din träning.

Här gärna av er med synpunkter eller kommentarer!

Yoga, träning, glädje med mera!

Välkommen till vår nya blogg!

Här kommer vi skriva om allt möjligt som får livet att bli mer fantastiskt och underbart.

Yoga är en träningsform som kommer stå i fokus här, men vi vill inte begränsa oss och kommer att skriva om mycket annat. Vill ni komma i kontakt med oss för samarbeten, gästartiklar, sponsring med mera gör det via: kontakt@kkyoga.se