Hälsosamt liv på kontoret – är det möjligt?

I detta inlägg tänkte vi prata om något viktigt, nämligen ”företagshälsa”.

kontor och träning

Det är oerhört många av oss som har stillasittande jobb idag och det gör att det är lätt att man blir lite förslappad under arbetstid. Efter att vi arbetat klart är det däremot vanligt att vi tar hand om oss på ett bra sätt både vad gäller träningen och kosten, men under dagarna på jobbet så kan det bli både en onyttig lunch, fika och alldeles för mycket sittande framför datorn. Vad ska man då göra för att fixa det? Finns det snabba och bra lösningar, eller är det omständligt och jobbigt? Svaret på den frågan är enkel – det är enkelt och bra och det går snabbt att fixa!

Beroende av vart man jobbar så finns det mer eller mindre intresse från arbetsgivaren att ta hand om sina anställda och såklart är det också på det viset att det finns mer eller mindre pengar att lägga på de anställdas välmående. På större företag så är det ofta så att man har en bra arbetsmiljö och erbjuds både bra mat och träning, yoga etc. på plats, men jobbar man på mindre företag så kan det bli svårare att få till det.

Om man pendlar till och från jobbet så är det på det viset att det försvinner mycket dyrbar tid som går åt att bara sitta i en bil, på en buss, ett tåg eller liknande och hade man bott närmare jobbet så hade man kunnat använda denna tid för träning. Det blir alltså orättvist på så sätt då de som bor i närheten av sina jobb också kan få mer tid över, så tänk på det när du väljer jobb!

Nedanför är två grymma träningsscheman man kan göra på jobbet. Tänk på din långsiktiga hälsa och följ dem nu!

www.dh.se/traningsschema-for-stillasittande-kontorsnissar/

www.suntarbetsliv.se/forskning/fysisk-arbetsmiljo/farligt-att-sitta-still-pa-jobbet-res-dig-och-gor-nagot-varje-halvtimme/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *